Szukaj części
Szukaj
Marciniak
Płacę przez PayU

Klimatyzację Należy Minimum Raz W Roku Sprawdzić

10 lat temu posiadanie klimatyzacji w aucie było luksusem. Dziś jest już standardem. Aby w pełni korzystać z komfortu, jaki odczuwamy dzięki klimatyzacji, należy ją systematycznie serwisować, przynajmniej raz w roku. Przegląd i odgrzybianie klimatyzacji powinny być regularne, a nie wynikające z pojawienia się nieprzyjemnego zapachu. Brak serwisowania naraża zdrowie kierowcy i pasażerów. Nie wierzysz?

Dlaczego należy wykonywać systematyczny przegląd klimatyzacji?

Średnie skraplanie się czynnika w sezonie letnim to ok. 50 - 200 g. gazu. Im mniejsza jego objętość, tym mniejsza wydajność klimatyzacji i pomimo ciągłej pracy sprężarki, nie udaje się utrzymać odpowiednio niskiej temperatury. Większe obciążenie silnika skutkuje wzrostem spalania paliwa.

Regularny przegląd klimatyzacji skutkuje:

  • Odczuwaniem większego komfortu z prawidłowego działania klimatyzacji,

  • Eliminacją nieprzyjemnych zapachów pochodzących z zanieczyszczonych systemów klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,

  • Eliminacją wielu typów bakterii, wirusów, grzybów, drobnoustrojów,

  • Uniknięciem kosztów związanych z jej nieprawidłowym użytkowaniem,

Jak działa klimatyzacja?

Sprężarka, inaczej nazywana kompresorem przetłacza chłodziwo w postaci gazowej do chłodnicy (skraplacza), która jest położona w okolicach chłodnicy silnika. W chłodnicy chłodziwo przechodzi w stan ciekły, a następnie trafia do filtra, osuszacza. W dalszej kolejności przemieszcza się do parownika, w którym za pomocą parowania zabiera ciepło z otoczenia. Oziębione w taki sposób powietrze przedostaje się do kabiny auta, a chłodziwo w postaci gazowej przechodzi z powrotem do sprężarki powtarzając cykl.

Jak prawidłowo użytkować klimatyzacje?

Jeśli chcemy by nasza klimatyzacja służyła nam przez długie lata bez wydatków na naprawę należy:

  • Systematycznie, nie rzadziej niż raz do roku wykonywać przegląd klimatyzacji i sprawdzać ilość czynnika chłodzącego,

  • Systematycznie ją dezynfekować – raz, dwa razy w roku,

  • Przynajmniej raz w tygodniu włączać klimatyzacje niezależnie od pory roku, na przynajmniej 10 minut,

  • Unikać zbędnego nagrzewania auta, najlepiej w lecie parkować w zaciemnionych miejscach,

  • W przypadku zbyt dużego nagrzania wnętrza auta, przewietrzać je przez otwarcie okien w pierwszych minutach jazdy, a dopiero po chwili uruchomić klimatyzację,

  • Zwracać uwagę na podejrzane hałasy wynikające z jej działania i reagowanie na to wizytą w serwisie,

  • Systematycznie co 15 tyś. wymieniać filtr kabinowy, a co dwa lata osuszacz.

Czym grozi nieprawidłowe użytkowanie klimatyzacji?

  • Wdychaniem szkodliwych substancji z układu wentylacji, takich jak drobnoustroje, grzyby, bakterie itd.

  • Złym samopoczuciem związanym, np. z bólem głowy, alergiami, katarem,

  • Wydobywaniem się nieprzyjemnych zapachów,

  • Brakiem lub nieprawidłowym wytwarzaniem się chłodnego powietrza,

  • Złym odparowaniem szyb,

  • Wzrostem hałasu układu klimatyzacji,

  • Nadmiernym zużyciem paliwa,

Na czym polega dezynfekcja?

Bardzo istotna jest również dezynfekcja układu klimatyzacji, inaczej odgrzybianie lub odkażanie. Eliminuje ona nieprzyjemny zapach wydobywający się z kanałów wentylacyjnych. Wilgotne powietrze i ograniczony dostęp światła sprzyja bowiem rozwijaniu się grzybów, pleśni i drobnoustrojów. W większości przypadków występują one w okolicach parownika, najważniejszego elementu klimatyzacji, który położony jest między silnikiem a kokpitem. Dezynfekcja niszczy nie tylko bakterie, roztocza ale również usuwa dym papierosowy i odkaża wnętrze. Jest to szczególnie istotne w przypadku alergików.

Jakie są metody dezynfekcji?

1. Metoda Ozonowa

Najskuteczniejszą metodą czyszczenia układu jest ozonowanie. Polega na wprowadzeniu ozonu do wnętrza pojazdu oraz uruchomienie silnika i klimatyzacji w zamkniętym obiegu. Odpowiednia dawka ozonu przedostaje się do komórek bakterii, co skutkuje ich rozpadem. Jest to jedyny sposób, przy którym nie jest wykorzystywana chemia, gdyż ozon jest odmianą tlenu.

2. Metoda Piankowa

Metoda piankowa jest najprostszym i najtańszym sposobem dezynfekcji. Na rynku występują specjalne środki do czyszczenia klimatyzacji w formie sprayów lub pianek. Są one wprowadzane przez otwory wentylacyjne w desce rozdzielczej za pomocą specjalnego wężyka. Metoda ta ma jednak parę wad. Cząsteczki w piance nie są na tyle małe, aby dobrze spenetrować parownik. Uniemożliwia to dokładne odgrzybianie. Dodatkowo wężyk nie dociera na tyle głęboko, by spryskać cały parownik. Jednakże taka pianka bardzo dobrze się spisuje w przypadku klimatyzatorów wykorzystywanych w domach lub biurach.

3. Metoda ultradźwiękowo - chemiczna

Metoda ultradźwiękowo-chemiczna polega na wprowadzeniu do kabiny auta wytwornicy pary. Następnie uruchamia się silnik, nastawia obieg wewnętrzny wentylacji i środek chemiczny jest rozpylany przy użyciu ultradźwięków. Środek chemiczny musi być koniecznie specjalistyczny i z przeznaczeniem do tej metody. Para wytworzona z tego środka ma bardzo małe cząstki, które dobrze penetrują parowniki i wszelkie zakamarki kanałów nawiewnych. Po około godzinie układ jest zdezynfekowany.

Dezynfekcje najlepiej wykonują profesjonalne serwisy. Nie istnieje wtedy niebezpieczeństwo uszkodzenia, zalania urządzeń elektrycznych jak: radio, komputer sterujący silnikiem. Jest to również przeprowadzone dokładniej. Zalecamy przeprowadzanie takiej dezynfekcji przynajmniej dwa razy w roku – wiosną i jesienią.

Kiedy należy wymienić filtr kabinowy?

Filtry pyłkowe bardzo dobrze ograniczają ilość zanieczyszczeń trafiających do układu wentylacji, ale nie daje to

100% ochrony, dlatego zaleca się dezynfekcję i ich systematyczną wymianę.Filtr kabinowy należy wymieniać

co 15 tyś. km. Jest to w dużej mierze uzależnione od eksploatacji auta.

W filtrach gromadzą się zanieczyszczenia, co utrudnia przepływ powietrza.

Filtr brudny i czysty

Dlaczego występuje słabe chłodzenie klimatyzacji?

Jeśli pomimo uruchomionej klimatyzacji, występuje słabe chłodzenie najprawdopodobniej jest to związane z niskim poziomem czynnika chłodzącego. Spadek do połowy czynnika powoduje, iż klimatyzacja przestaje działać. W takim przypadku pracuje tylko 20% jej normalnej sprawności. Wpływa to na słabe smarowanie sprężarki, co może doprowadzić do zatarcia sprężarki, która stanowi najdroższy element w całym układzie. 10% - 15% czynnika chłodzącego ulatnia się również przez przewody, co jest naturalnym zjawiskiem. Dlatego zalecana jest wizyta u nas w celu wykrycia nieszczelności i uzupełnienia czynnika.

Słaby nadmuch z klimatyzacji może być również związany z zapchanym filtrem kabinowym. Należy go systematycznie wymieniać.

Pojawił się nieprzyjemny zapach w kabinie auta - dlaczego?

Powodem nieprzyjemnego zapachu są grzyby, bakterie, drobnoustroje i pleśń, którym służy wilgotne otoczenie układu chłodzącego. Można się ich pozbyć za pomocą dezynfekcji, czy też odgrzybiania. Jest to konieczne, by uniknąć kataru, bólu głowy i złego samopoczucia szczególnie w przypadku alergików.

Co jest powodem zaparowanych szyb?

Parowanie szyb może mieć związek z zapchanym filtrem kabinowym. Powoduje to zakłócenie prawidłowej wentylacji w kabinie auta. Klimatyzacja która działa prawidłowo, wpływa na osuszanie powietrza, dzięki czemu szyby w samochodzie powinny szybciej odparować. Na zaparowane szyby może mieć również wpływ osuszacz, który należy wymieniać raz na dwa lata. Niesprawny filtr może być przyczyną powstania korozji, gdyż pozostawia wilgoć w układzie.

Kiedy należy wykonać przegląd klimatyzacji?

Standardowy przegląd należy wykonywać nie rzadziej, niż raz na rok. Przegląd klimatyzacji najlepiej wykonać po okresie zimowym - wczesną wiosną, tak by w upalne dni w pełni skorzystać z jej komfortu. Optymalnym rozwiązaniem jest przegląd klimatyzacji podczas badania technicznego.


top